Vanaf begin 1900 kunnen we in Nederland bellen en hadden en waren er 75.000 abonnees op het net aangesloten die via een telefoondienst werkten. Toen ging het nog op namen en een operator om contact te maken, waarbij er helemaal nog geen rekening gehouden werd met doven en slechthorende.

Met doven en slechthorende werd er pas vanaf 1980 rekening mee gehouden doormiddel van een schrijftelefoon (scribofoon), waarna de PTT (Nu KPN) het verder ontwikkelde met de DTMF (Dual Tone Multi-Frequency) om via een druktoetsentelefoon middels kiestoontjes letters kon versturen naar een smal beeldschermpje.

Het gecentraliseerde alarmnummer 112 (daarvoor 06-11) kennen we pas vanaf 1990 en inmiddels is deze ondanks de korte tijd bij iedereen wel ingeburgerd.  Nu tijdens het opzoeken naar hoe oud dit nummer is denk ik bij me zelf wat leven we in Nederland toch weer laat met onze technologieën niet alleen in dit geval als het om spoed gaat, maar ook met andere zaken. Het lijkt wel of er iemand eerst wakker moet worden voordat we iedereen echt kunnen bereiken.

Dus ook zo voor het landelijke nummer 112, kon men een lange tijd gebruik maken van een tekstdienst waardoor het bij de alarmcentrale binnenkwam en dit werd vanuit de Rijksoverheid verzorgd vanaf 2005 door AnnieS samen met TNO een teksttelefoonapplicatie (software) voor gebruik op mobiele telefoons. Deze software werd ontwikkeld op basis van wereldstandaarden voor teksttelefonie, die inmiddels ontstaan waren om te voorkomen dat er ook in het digitale tijdperk sprake zou zijn van verschillende teksttelefoons (en protocollen) in verschillende landen. De software werkt op alle mobiele telefoons, maar is voorlopig alleen beschikbaar op BlackBerry toestellen.

Vanaf het begin van dit jaar is AnnieS in slecht weer is beland en de financiën niet meer op orde kunnen krijgen en heeft de stekker uit het bedrijf moeten halen per 21 juni. Hiermee is er een einde gekomen aan de diensten die gebruikt werden door doven en slechthorende. Die het landelijke alarmnummer 112 niet meer konden bereiken.

Maar eind juli gaat de landelijke alarmnummer beginnen met een sms-dienst voor doven en slechthorende, dus voor deze groep mensen is er weer goed nieuws in aankomt. Ondanks dat we al vanaf 1992 gebruik kunnen maken van het SMS (short message service). Geeft het ministerie voor Veiligheid en Justitie vanaf afgelopen vrijdag pas groen licht om ook daadwerkelijk deze toepassing te willen gebruiken voor calamiteiten.

Het ministerie voor Veiligheid en Justitie geeft aan dat dienst is alleen beschikbaar voor degenen die zich vooraf registreren, om misbruik te voorkomen. Dus het is nog wel zo dat het een extra dienst is die beperkt toegepast wordt en we het alarmnummer nog niet zo snel mee zien gaan in de tijd dat we gewoon simpel weg een Whatsapp bericht of andere technologie er in toegepast worden voor het landelijk nummer als je er spoed bij nodig hebt.

Geef een reactie

Advertentie
Categorieën